סקר חדש מגלה:

הישראלים לא מודעים לכמות הסוכר שצורכים

*בישראל כמות הסוכר הנצרכת לנפש גבוהה מ-15 כפיות סוכר מוסף ליום*

*"משקאות קלים, מיצי פירות, קפה ותה, מהווים 47% מצריכת הסוכר המוסף"*




המודעות לסכנות הסוכר בקרב הישראלים הולכת וגוברת: 82% מהישראלים מעידים כי ניסו להפחית או להימנע לחלוטין מצריכת סוכר, מגמה שגוברת עם העלייה בגיל, כאשר 90% מבני ה-50 ומעלה, שככל הנראה ערים לנזקי הסוכר, ניסו להפחית או להימנע. 39% מהישראלים בודקים תמיד, או בדרך כלל, את תכולת הסוכר במזון ובשתייה לפני הרכישה ברשתות השיווק. 28% השיבו כי הם בודקים לפעמים. כשנתבקשו להעריך כמה כפיות סוכר, מוסף וסמוי שנמצא במשקאות קלים, יוגורטים, דגני בוקר ועוד, הם צורכים, היה ממוצע הצריכה המדווח נמוך מנתוני משרד הבריאות בישראל, ועמד על 9.2 כפיות סוכר. כך עולה מסקר חדש, בהשתתפות מדגם ארצי מייצג, שערך מכון אברהמסון לגמילה מסוכר ופחמימות ממכרות, על ידי מכון ברנדמן למחקר.

על פי נתוני הלמ"ס, ה-OECD ונתוני צריכת הסוכר מסקרי מב"ת (מצב בריאות ותזונה בישראל), צריכת הסוכר לנפש, בכל הגילאים בישראל נעה בין 60-176 גרם סוכר ליום, כלומר בין 15 ל-44 כפיות סוכר ביום. על פי נתוני משרד הבריאות, בכל ההערכות נצפה כי בישראל כמות הסוכר הנצרכת לנפש גבוהה מ-15 כפיות סוכר מוסף ליום.

בהשוואה לנתוני משרד הבריאות, מן הסקר עולה, כי לישראלים הערכת חסר בנוגע לכמות הסוכר שהם נוהגים לצרוך: 33% סבורים כי הם צורכים בין 1-4 כפיות סוכר מוסף וסמוי ביום; 28% 5-10 כפיות ביום; 20% 11-20 כפיות, ו-8% מעידים שאינם צורכים סוכר כלל. עם העלייה בגיל ניכרת ירידה בצריכת הסוכר, כאשר 15% מבני ה-50 ומעלה מעידים, כי אינם צורכים סוכר.

לישראלים הערכת חסר גם לגבי מספר כפיות הסוכר שמומלץ לצרוך: רוב הישראלים סבורים, כי מומלץ לצרוך 3.5 כפיות בממוצע, בשעה שארגוני בריאות בעולם ובארץ ממליצים על בין 5-8 כפיות סוכר. 37% מהנסקרים השיבו כי להערכתם מומלץ לצרוך עד 4 כפיות סוכר ביום; 16% השיבו בין 5-10 כפיות ביום; ו-27% מהישראלים השיבו כי עדיף לא לצרוך סוכר כלל. בהתאמה, בקבוצה זו 40% בודקים תמיד או בד"כ את כמות הסוכר במוצרים שקונים, ו-46% מהם ניסו להמעיט או להפחית את כמויות הסוכר.

"לפי הסקר אין הלימה בין ההמלצות לצריכה בפועל. על פי נתוני משרד הבריאות;  מתבגרים, למשל צורכים 5.5 כפיות סוכר ביום רק ממשקאות ממותקים בסוכר. מדובר במשקאות קלים, מיצי פירות ממותקים, קפה ותה, המספקים 47% מצריכת הסוכר המוסף. לאחריהם בהיקף הצריכה ממתקים, חטיפים ומאפים (31%)", מסביר אהוד אברהמסון, מומחה לגמילה מהתמכרויות ומייסד מכון אברהמסון.

לדברי אברהמסון: "ארגון הבריאות העולמי המליץ עוד ב-2003 להגביל את צריכת הסוכרים לפחות מ-10% מסך צריכת האנרגיה, וב-2015 יצא בהמלצה נוספת להפחית סוכר מתחת ל-5% מהאנרגיה הנצרכת כדי להפחית סיכון להשמנת יתר ולמחלות הכרוניות. מי שיצאו בהמלצה ברורה יותר הם איגוד הלב האמריקאי. כדי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם, המליץ האיגוד לנשים ולילדים שלא לצרוך יותר מ-5 כפיות סוכר ביום ולגברים לצרוך עד 7.5 כפיות סוכר. לתינוקות ופעוטות עד גיל שנתיים המליצו להימנע לחלוטין מסוכר".

"סוכר הוא חומר ממכר ממש כמו טבק, אלכוהול  וקוקאין. הוא מעודד את הפרשתו של הורמון ההנאה וההרגשה הטובה, דופמין. ובדומה לכל חומר ממכר אחר, אנחנו פועלים לשחזור ההרגשה הטובה וצורכים עוד ועוד. צריכה מוגברת של סוכר מוסף תורמת להתפרצותן של מחלות, כמו סוכרת, יתר לחץ דם, כבד שומני, השמנת יתר, מחלות לב וכלי דם וסרטן.  על גבי הסוכר צריכה להופיע אזהרה המתריעה מפני הסכנות הבריאותיות שבו, בדומה לאזהרות על נזקי העישון שמופיעות על גבי קופסאות סיגריות", מדגיש אברהמסון. 

 


 


תגובות

  1. מתי ייפול האסימון? סוכר זה סם! אני גמולה מסוכר כבר יותר מחצי שנה הודות למכון אברהמסון. ההתנהגות של הגוף בלי סוכר שונה לחלוטין. בהתחלה היה קשה כי הייתי רגילה לצרוך סוכר ממזונות שונים ולוקח זמן לשנות תפריט באופן כזה אבל זה שווה כל השקעה. אברהמסון אלופים לא רק בטיפול אלא גם בתמיכה לאורך כל הדרך

    השבמחק
  2. לשמחתי אחרי הטיפול באברהמסון ניקיתי את כל הבית מהחומרים המזיקים האלה. עכשיו גם האישה והילדים אוכלים הרבה פחות סוכר וכשאני עובר בסופר אני מדלג על המדפים הארוכים עם חטיפים ושאר הה"Zבל התעשייתי" הזה. אברהמסון אלופים, שינו לי את החיים.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

עוגל'ה- ילדים אופים בכפר הילדים מל"י כרמיאל

פיליפס אוונט משיקה פתרון חדש להאכלה מבקבוק המאפשר לתינוק לשלוט בקצב ההאכלה, בדומה להנקה

מהיום קל לרדת במשקל בזכות השף הבריא